Αναγνώστες

Γιατὶ τὸ ξέρω· πιὸ βαθιὰ κι ἀπ᾿ τὸν πηχτὸν ἀστρόφως, κρυμμένος σὰν ἀετός, μὲ περιμένει, ἐκεῖ ποὺ πιὰ ὁ θεῖος ἀρχίζει ζόφος, ὁ πρῶτος μου ἑαυτός... ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ

Παρασκευή 23 Αυγούστου 2013

Ποικιλόθρον' ἀθανάτ'

(Καμιά μετάφραση δε μπορεί να αντικαταστήσει την αίσθηση του πρωτότυπου, γι'αυτό το καλύτερο που θα μπορούσε να γίνει εδώ θα ήταν η μετάφραση των αρχαίων ελληνικών (αιολικής διαλέκτου) να αποσιωπηθεί σκόπιμα, ώστε να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον στο πρωτότυπο. Ωστόσο, ο ιστότοπος περιέχει γενικά μεταφράσεις, γι' αυτό έπεται του πρωτοτύπου και η προτιμώμενη μετάφραση.) ποικιλόθρον' ἀθανάτ' Ἀφρόδιτα, παῖ Δίος δολόπλοκε, λίσσομαί σε· μή μ' ἄσαισι μηδ' ὀνίαισι δάμνα, πότνια, θῦμον, ἀλλὰ τυίδ' ἔλθ', αἴ ποτα κἀτέρωτα τὰς ἔμας αὔδας ἀίοισα πήλοι ἔκλυες, πάτρος δὲ δόμον λίποισα χρύσιον ἦλθες ἄρμ' ὐπασδεύξαισα· κάλοι δέ σ' ἆγον ὤκεες στροῦθοι περὶ γᾶς μελαίνας πύκνα δίννεντες πτέρ' ἀπ' ὠράνω ἴθε- ρος διὰ μέσσω· αἶψα δ' ἐξίκοντο· σὺ δ', ὦ μάκαιρα, μειδιαίσαισ' ἀθανάτωι προσώπωι ἤρε' ὄττι δηὖτε πέπονθα κὤττι δηὖτε κάλημμι κὤττι μοι μάλιστα θέλω γένεσθαι μαινόλαι θύμωι· τίνα δηὖτε πείθω .. σάγην ἐς σὰν φιλότατα; τίς σ', ὦ Ψάπφ', ἀδικήει; καὶ γὰρ αἰ φεύγει, ταχέως διώξει, αἰ δὲ δῶρα μὴ δέκετ', ἀλλὰ δώσει, αἰ δὲ μὴ φίλει, ταχέως φιλήσει κoὐκ ἐθέλοισα. ἔλθε μοι καὶ νῦν, χαλέπαν δὲ λῦσον ἐκ μερίμναν, ὄσσα δέ μοι τέλεσσαι θῦμος ἰμέρρει, τέλεσον, σὺ δ' αὔτα σύμμαχος ἔσσο. *** Aθάνατη Aφροδίτη, που κάθεσαι σε πλουμιστό θρόνο, κόρη του Δία πολυμήχανη, σε παρακαλώ: δέσποινα, μη βασανίζεις με έγνοιες και στεναχώριες την καρδιά μου! Aλλά έλα κοντά μου, αν κάποτε άλλοτε άκουσες τη φωνή μου από μακριά και εισάκουσες την προσευχή μου. Tότε άφησες το χρυσό παλάτι του πατέρα σου και ήρθες ζεύοντας την άμαξά σου. Όμορφα σπουργίτια σε φέρανε γρήγορα κάτω στη μαύρη γη. Xτυπώντας γοργά τα φτερά τους και διασχίζοντας τον αιθέρα ήρθαν από τον ουρανό. Γρήγορα φτάσανε· κι εσύ, μακαρισμένη, με γελαστό το αθάνατό σου πρόσωπο, με ρωτούσες τι έπαθα πάλι, γιατί σε κάλεσα πάλι, τι επιθυμεί πιο πολύ η τρελή καρδιά μου. «Ποιο αγαπημένο πρόσωπο πρέπει η πειθώ να φέρει τώρα στην αγάπη σου; Πες μου, Σαπφώ, ποιος σε αδικεί; Σε αποφεύγει; Σύντομα θα σε κυνηγήσει η ίδια. Δε δέχεται δώρα; Θα σου προσφέρει η ίδια. Δε σ' αγαπά; Σύντομα θα σ' αγαπήσει, ακόμη και παρά τη θέλησή της.» Έλα και τώρα και λύτρωσέ με από το βαρύ μαράζι. Eκπλήρωσε αυτό που η καρδιά μου ποθεί να γίνει και γίνε σύμμαχός μου. (1D, 191P, μετάφραση Δ. Iακώβ) Σαπφώ http://eisvathos.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: